Startpagina » Alfabet » Automerken Alfabet » C » Škoda

Feitenblad

Land

CS

CS

CZ

CZ

Plaats

Mladá Boleslav

Perso(o)n(en)

Voertuigsoort

pvb

Van 1925

Tot heden

Merknaam

 

Škoda

Afbeeldingen

afbeelding van Škoda afbeelding van Škoda afbeelding van Škoda logo van Škoda afbeelding van Škoda afbeelding van Škoda

Geschiedenis

Inhoud

Algemeen

De geschiedenis van de firma Škoda begint bij Emil von Škoda, een adelijke ingenieur die in 1839 geboren werd in Plzeň (Nederlands: Pilsen). Hij studeerde in Duitsland en zou over de wereld trekken om later terug te keren naar zijn geboorteplaats. Hij ging werken in de machinefabriek van Ernst von Waldstein-Wartenberg, die in 1859 werd opgericht. Hij kocht de fabriek in 1869 en liet het bedrijf flink groeien, bouwde een spoorlijn naar de fabriek en werd ook actief in de wapenfabricage. De ridder stierf in 1900 tijdens een treinreis.

De geschiedenis van de autoproductie echter begint in 1895, toen boekhandelaar Václav Klement (1868-1938) en bankwerker Václav Laurin (1865-1930) in de bij Praag gelegen stad Mladá Boleslav een werkplaats voor de productie en reparatie van fietsen en motoren begonnen. In het eerste decennium van de twintigste eeuw legde Laurin & Klement (L&K) zich ook toe op de ontwikkeling van de auto. Op de Praagse Autosalon van 1906 werd het eerste model voor serieproductie geïntroduceerd.

Na de Eerste Wereldoorlog kwam het tot een fusie, toen een brand het bedrijf Laurin & Klement in financiële problemen bracht, met de Škoda-wapenfabriek in Pilsen. Škoda werd in 1925 eigenaar van de automobielfabriek, waarvan de producten langzamerhand het handelsmerk van Škoda overnamen: de gevleugelde pijl. In de periode volgend op de economische crisis van de jaren 1929-1933 bereikte Škoda een snelle groei en vanaf 1936 verwierf ze met 3013 wagens definitief de eerste plaats op de binnenlandse markt. Na de annexatie van Sudetenland werd Bohemen, waar Škoda gemaakt wordt, door Duitsland bezet.

Het Škoda-concern wordt na de Tweede Wereldoorlog opgedeeld. Het autobouwende deel gaat verder als Automobilové závody, národní podnik (AZNP), hoewel de firma al voor de oorlog formeel een zelfstandige firma in het Škoda-concern was. De Škoda-werken bouwden zelf vrachtwagens en autobussen. Na de dood van Sovjetleider Stalin in 1953 begon men in Tsjechoslowakije met de productie van een auto "voor de arbeider". Dat werd de Spartak (Škoda 440). Het nieuwe model van 1964 werd de Škoda 1000 MB. Ondertussen werd de vrachtwagenproductie aan Liaz overgedaan. In de jaren tachtig slaagde men er - in samenwerking met Westerse bedrijven en specialisten - eindelijk in om van start te gaan met de productie van de Favorit (met de motor voorin), waarvan er meer dan een miljoen werden gefabriceerd tussen 1988 en 1995. Eind jaren '80 wordt het dan bij de VAG groep ingelijfd.

In 1994 werd onder supervisie van Volkswagen gestart met de productie van de Felicia. In de periode 1994-2001 werden er bijna 913.000 stuks van gemaakt. De opvolgers waren de Fabia, gefabriceerd sinds 1999, en de Octavia, sinds 1996. In 2002 werd de Škoda Superb op de markt gebracht. en later kwam daar de Roomster nog bij.

De Škoda-automobielfabriek is tegenwoordig - met flinke voorsprong - het grootste bedrijf in de Tsjechische Republiek. De productie is sinds de fusie met Volkswagen ongeveer 2,5 keer zo hoog.
Škoda is ook populair in de Westerse wereld. Van de Octavia worden in Nederland jaarlijks rond de 9000 stuks verkocht. In 2002 riep het Britse blad What Car? het model Fabia voor de derde maal uit tot Best Supermini, de beste stadsauto.

Turkije

Het Turkse bedrijf CM (Celik Montaj) begon in de jaren '60 met het importeren van onderdelen van Škoda en bouwde met deze onderdelen pickups. Aanvankelijk met delen van de carrosserie van de Škoda 1202, later naar een eigen ontwerp. Deze nogal vierkant ogende wagens werden steeds verder ontwikkeld tot halverwege de jaren '80, toen het een samenwerkingsverband met Isuzu aankondigde. De firma veranderde haar naam in 1981 tot Anadolu Automotive Industries.

Pakistan

Ook in Pakistan werkte een firma samen met Škoda en maakte pickups; de firma Haron Industries. De wagens werden aldaar verkocht als de Skopak.

Bron(nen) of andere verwijzingen

Officiële website
TruckFan

Škoda komt in VF, Pelucar, Auto Aťas, Laurin & Klement - Škoda, E-Mobil, Škoda, Škoda, Kaipan, Škoda Hispano-Suiza, Škoda-Sentinel, Volkswagen, ZAZ, Z, Brisk, Gazela, Elcar, Avia, BAZ, Laurin & Klement, Trekka, TAZ, Ocelot, ZTS, Skopak, ÚVMV, Dioss, MTX, Riich, Hoba voor.

9 maand geleden voor het laatst gewijzigd.
13535 bezoekers op deze pagina

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Laat een reactie achter

Het duurde 0,0156 seconden om deze pagina te laden

Google