Startpagina » Alfabet » Automerken Alfabet » P » Pegaso
Feitenblad |
|||
Land |
|
||
Plaats |
Madrid |
||
Perso(o)n(en) |
|
||
Voertuigsoort |
|
||
Van 1947 |
|||
Tot 1990 |
Merknaam |
|
Pegaso |
Afbeeldingen
Geschiedenis
Pegaso is min of meer de voortzetting van Hispano-Suiza. Men produceerde zelfs nog een tijd onder de Hispano naam. De Pegaso 1 is dan ook niks meer of minder dan de Hispano-Suiza 66G. De eerste truck die geen invloeden had van Hispano was de in 1954 geïntroduceerde Z207. Pegaso investeerde in die tijd veel geld in techniek, maar het resultaat was dat het op de thuismarkt aandeel verloor aan de goedkopere Barreiros. Men besloot de goedkopere Leyland motoren te gebruiken. In 1963 moest het een serie 4x4 trucks produceren, waarvoor men DAF drijfwerken gebruikte. In 1968 werd ook de bestelwagenmarkt betreden, door de overname van Sava.
Tot de oliecrisis in 1973 ging het goed met Pegaso, waarna het richting de jaren '80 in de rode cijfers terecht kwam. International Harvester kwam Pegaso (overigens ook DAF) uit de misère redden. Uit de kortstondige samenwerking kreeg het als enige meevaller de motoren van Seddon-Atkinson. In 1987 werd de Troner gepresenteerd, met Seddon-Atkinson motoren en DAF cabines. In 1990 neemt Iveco Pegaso over. Het vervangt de range langzamerhand.
Bron(nen) of andere verwijzingen
Pegaso komt in Seida, Aster, FH, Sava, Seddon-Atkinson, Barreiros, DAF, Hispano Suiza, International, Iveco, MAN-Volkswagen, Taíno, Iveco-Pegaso voor.
25 dagen geleden voor het laatst gewijzigd.
3790 bezoekers op deze pagina
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Laat een reactie achter
Het duurde 0,0000 seconden om deze pagina te laden