Startpagina » Alfabet » Automerken Alfabet » G » Ginaf

Feitenblad

Land

NL

NL

Plaats

Perso(o)n(en)

Voertuigsoort

vb

Van 1961

Tot heden

Merknaam

 

Ginaf

Afbeeldingen

afbeelding van Ginaf afbeelding van Ginaf logo van Ginaf

Geschiedenis

In 1948 werd het bedrijf Gebroeders van Ginkel opgericht door de heren A. en W. van Ginkel, De hoofdactiviteit van dit bedrijf was handel, maar er werd ook meer en meer omgebouwd. Belangrijkste importproduct waren dumpauto-trucks uit overtollige Amerikaanse legervoorraden, die werden afgestoten naar de civiele markt en daar gebruikt voor het bouwvervoer.

In eerste instantie bestond de ombouw uit het aanpassen van de cabine en het vervangen van de benzinemotor door een diesel, waarna ze klaar waren om naar de kipperbouwer gebracht te worden. Later werden er ook wat ingrijpender aanpassingen uitgevoerd, zoals het verstevigen van de vering.

Met die GMC's werd de wederopbouw van Nederland na de tweede wereldoorlog te hand genomen, ze speelden de sleutelrol in het bouwvervoer. Van Ginkel experimenteerde in de jaren vijftig ook al met grotere motoren, om meer power in haar trucks te krijgen.

Begin jaren 60 koos van Ginkel, toen nog gevestigd in Ederveen, ervoor om truckfabrikant te worden. Opgericht werd de Van Ginkels Automobiel Fabriek, afgekort tot Ginaf, dat begon met de productie van drie typen trucks: een 4x4 chassis, een licht 6x6 chassis gebasseerd op een kleine Reo, en een zwaar 6x6 chassis, op basis van een grote Reo.

Voor Ginaf brak een bloeiende periode aan, die in eerste instantie begon met het blijven bouwen van de bestaande voertuigen, maar nu voorzien van de merknaam Ginaf. In plaats van oude legerauto's werden componenten van DAF gebruikt. De duizendste Ginaf rolde in 1971 uit de fabriek in Ederveen, het bedrijf had inmiddels een eigen chassisfabriek in Rhenen. Zes jaar later was Ginaf zo groot geworden als truckfabrikant dat een nieuwe, ruimere vestiging noodzakelijk werd, in dat jaar verhuisde Ginaf vanuit de vestigingen Ederveen en Rhenen naar nieuwbouw in Veenendaal, aan de Wageningselaan.

Door toepassingen van geavanceerde trucktechniek blijft Ginaf tot op heden de onbetwiste koploper in effectief transportrendement per voertuig-eenheid. GINAF doet mee aan de rally Parijs-Dakar, om nieuwe technieken te testen.

In 2011 ging Ginaf failliet, maar werd een doorstart gemaakt na de overname door het moederbedrijf van het Chinese vrachtwagenmerk Kama.

Bron(nen) of andere verwijzingen

Officiële website
TruckFan

Ginaf komt in Giho, TAM, Timoney, IPSA, Munsters, Spierings voor.

meer dan een jaar geleden voor het laatst gewijzigd.
2435 bezoekers op deze pagina

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Laat een reactie achter

Het duurde 0,0156 seconden om deze pagina te laden

Google