Startpagina » Alfabet » Automerken Alfabet » B » BMW

Feitenblad

Land

D

D

DDR

DDR

Plaats

München, Eisenach

Perso(o)n(en)

Voertuigsoort

p

Van 1928

Tot heden

Merknaam

 

BMW

Afbeeldingen

afbeelding van BMW afbeelding van BMW afbeelding van BMW

Geschiedenis

Oprichting
BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

Na de Eerste Wereldoorlog werd in 1919 in het verdrag van Versailles bepaald dat de productie van vliegtuigen in Duitsland was verboden. BMW staakte de productie van vliegtuigmotoren en ging voortaan spoorwegremmen produceren.

De eerste auto
In 1928 nam BMW de Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, net als de Dixi een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Aanvankelijk de AM1, een grotere Dixi, later meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd. BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen en samengevoegd in het IFA. De autotak bouwde aanvankelijk met de naam BMW weer motorfietsen en auto's, maar na een gewonnen rechtzaak gingen zij verder als EMW.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel', de Isetta, in licentie van het Italiaanse Iso in redelijk grote aantallen en grote limousines en coupés met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. Mede hierdoor kwam BMW in zware financiële problemen. Men had geen middenklassemodel en geen geld het te ontwikkelen. Door de verkoop van een turbinefabriek en het instappen van een financier in de vorm van Quandt kon men de BMW 1500 ontwikkelen.

Dit was de doorbraak van BMW, geïntroduceerd in 1961. Sindsdien bouwde BMW een gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren. In 1966 nam het Glas over. BMW richtte zich langzamerhand meer en meer op de hogere middenklasse.

Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een retro-versie van de vroegere Mini op de markt die vrij succesvol is.

Formule 1
BMW was in de jaren '80 leverancier van één van de krachtigste motoren ooit, met vermogens van meer dan 1000PK. Nadat eind jaren '90 BMW zich in de sportscars ging mengen, werd ook weer begonnen aan Formule 1. In 2006 kocht het Sauber over en werd het een BMW fabrieksteam. Men trok zich terug uit de Formule 1 in 2009.

Bron(nen) of andere verwijzingen

TruckFan

BMW komt in Munich, Tirrito, SB, Pipcar, Motoporter, SWM, Podvin, Huachen-BMW, Farmobil, Zinoro, Ihle, Bertini, MAB, Woodley Healey, Cooper Healey, Kaiser, Shuanghuan, Brilliance, Lavazza, Lifan, De la Chapelle, Biene, Gonswa, Hauser, De Buyser, Rudolph, Veritas, Bristol, Frazer Nash-BMW, MINI, Hoffmann, Schumann, Diaseta, MBB, VCL, American Fiber Craft, Verona, Apollo, Martini, AG, Romi-Isetta, Aquila, Ax, Mekes, Rolls-Royce, Rover, Shenyang, Sherpa, Volkswagen, Wiesmann, Colani, Citeria, Amectran, L&B, Wartburg, Veritas, Luchjenbroers, Fisker, Roewe, Charon, Van der Zyphen & Charlier, Auto Forge, AFM, Victor, JK, AC Schnitzer, Alpina, Atalanta, Austin, Bentley, Atlantic, Cumberford, Cyklon, Dixi, EMW, Frazer-Nash, Glas, Goggomobil, Heinkel, IFA, ISO, Land Rover, Lexus, McLaren, MG, Mini, Cotura, A:Level, HVB, De Carlo, B.Z., Saier, OBC, ACE, ZGT, EMW voor.

11 maand geleden voor het laatst gewijzigd.
8602 bezoekers op deze pagina

Reacties

Er zijn 2 reacties geplaatst. Laat ook een reactie achter, of bekijk de reacties

Het duurde 0,0313 seconden om deze pagina te laden

Google